טיפ בטיחות 32/25 – אש על הקרקע, במהלך טיסה ובנחיתה
- aguda5
- 19 באוק׳
- זמן קריאה 4 דקות
אש במנוע היא אחת מהתקלות החמורות ביותר שיכולות להתרחש בטיסה ומחייבת פעולה מידית ונחושה. מדובר באירוע חרום כפול – כי יש צורך להתמודד עם האש וגם להנחית את המטוס, לרוב בנחיתת אונס.
הגורמים השכיחים לאש במנוע הם דליפת דלק או שמן, קצר חשמלי, התחממות יתר או תקלה במערכת הפליטה.
בטיפ זה יובאו פעולות כלליות שמומלץ לבצע בעקבות תקלת אש במנוע בקרקע, במהלך טיסה ולקראת נחיתה. יחד עם זאת, חיוני שהטייס יכיר בע״פ את הבד״ח המופיע בספר המטוס (בהקשר זה, מומלץ לשוב ולעיין בטיפ בטיחות 26/25, בנושא שינון פעילויות מיידיות ושימוש בבד״ח).
סוגי השריפות עיקריים, שאפשר להיתקל בהם על הקרקע או במהלך טיסה:
אש במנוע
שריפת חשמל
אש בתא הנוסעים
אש בכנפיים
להלן וידאו (של AirSafety Institute) המתאר מקרה אמיתי של אש במנוע ובתא שאירע בססנה 172RG בשנת 2010.
ובישראל : ב- 12.6.2020 מטוס גורר בתימן חווה אש באוויר, מיד אחרי ניתוק הדאון. הטייס חש תקלה במנוע ודיווח על כך בתדר המנחת. זמן קצר לאחר מכן החל לצאת מתא נאחסון שמתחת לתא הטייס עשן דליל, מלווה בריח שרוף. העשן הפך במהרה לעשן שחור וסמיך, מלווה בחום עז ושריפה. הטייס, שיכולת הראייה שלו הוגבלה עקב העשן, הצליח לבצע הנמכה חדה ולנחות על המסלול, חילץ את עצמו מהמטוס שהחל לבעור ונפצע פציעות בינוניות. המטוס נשרף כמעט כליל.
להלן קישור לדו״ח החקירה.

אש במהלך טיסה
כמו בכל חירום, השאלה הראשונה שהטייס צריך לשאול את עצמו היא האם המטוס עדיין טס או שאיבד את יכולת הטיסה. אם המטוס ממשיך לטוס בעוד אש פורצת במנוע, יש להפעיל שיקול דעת זהיר בנוגע לעיתוי סגירת ברזי הדלק. במקרים מסוימים, סגירה מיידית של ברזי הדלק וכיבוי המנוע עלולה להיות מסוכנת (למשל מעל ישוב, מעל חורשה, בגובה נמוך, בפיינל קצר או בכל סיטואציה שלא מאפשרת נחיתת אונס בטוחה). במקרים כאלו נכון לשפר תחילה את מיקום המטוס ואז לבצע זאת. מנגד, יש לזכור שאש עלולה להתפשט במהירות ועיכוב בכיבוי עלול לגרום להתפשטות הלהבות לתא הטייס ולפגוע בו.
אש במנוע
אש במנוע מתפתחת לרוב כתוצאה ממגע בין חומר דליק כגון דלק, שמן או נוזל הידראולי, לבין משטח חם. תופעה זו עלולה לנבוע מכשל מכני, תקלה, צנרת פגומה או טעות תחזוקה הגורמת לדליפה.
סימנים:
עשן ו/או להבות היוצאות מאזור מכסה המנוע.
שינוי צבע, בועות או עיוותים בציפוי החיצוני של המנוע (גם אם אין עשן או להבות נראים לעין).
פעולות מיידיות (אלא אם היצרן מורה אחרת):
דגש: יש לפעול לפי הוראות ה-POH; הן אינן אחידות בין מטוסים מדגמים שונים.
סגור ברזי דלק, לאחר מכן המנוע יכבה (כאמור, הפעל שיקול דעת לגבי העיתוי, האם במקום שמאפשר נחיתה בטוחה).
השאר את המצתים פועלים על מנת לשרוף את הדלק שנותר בצנרת, ובכך לתת לאש לגווע.
אם האש כבתה, אין לנסות ולהניע מחדש את המנוע.
כאשר נראה כי מקור השריפה הוא שמן (עשן שחור וסמיך), סגור את המצתים כדי לעצור את תנועת הפרופלור וכך למנוע הזנת שמן נוספת.
אם נראה שהאש אינה נובעת משריפת חשמל (ועל כך בסעיף הבא), כיבוי מתג Master אינו נדרש מיידית. השארתו דולק מאפשרת המשך שימוש ברדיו ובטרנספונדר והורדת מדפים חשמליים ככל שישנם כאלו במטוס (פעל ע"פ הוראות היצרן – בד"ח).
יש לבצע הנמכת חירום והתארגנות לנחיתת אונס מידית. חשוב לקחת בחשבון שהאש עלולה להוביל לפגיעות מבניות, ושגם אם האש כבתה, היא עלולה להתלקח מחדש.
שריפת חשמל
הסימן הראשון לשריפת חשמל הוא בדרך כלל ריח של בידוד שרוף.
דגש: יש לפעול לפי הוראות ה-POH; הן אינן אחידות בין מטוסים מדגמים שונים.
יש לכבות את המאסטר (אלא אם ניתן לזהות ולבודד את המעגל התקול במהירות) ואת צרכני החשמל.
אם נוצר מצב שבו חייבים חשמל לצורך שליטה או תקשורת, ניתן לשקול, בהתאם לבד״ח הפרטני, להדליק את המאסטר מחדש, להפעיל את המפסקים בזה אחר זה ולבדוק אם חוזרים סימני שריפה.
חשוב להתארגן לנחיתה ולנחות בהקדם האפשרי.
במידת הצורך, שקול לצבע החלקות חריפות במהירות גבוהה כדי לנתק את האש מהכנף או המנוע וכן לשיפור אוורור התא. החלקה משנה את זרימת האוויר על הכנפיים ולכן יכולה לסייע בהרחקת האש מתא הטייס. החלקה הינה תמרון שמומלץ להתאמן עליו עם מדריך ולבצע אותו רק אם הטייס מיומן בכך.
אש בכנפיים
אש בכנפיים יכולה להתחיל לעבור מהמנוע או להתפתח מהכנפיים עצמם. בכנפיים יש דלק שעלול לנזול חוטי חשמל למנורות, מדפים חשמליים וכד'.
דגש: יש לפעול לפי הוראות ה-POH; הן אינן אחידות בין מטוסים מדגמים שונים.
יש לכבות את המאסטר ואת צרכני החשמל בכנף.
אם נוצר מצב שבו חייבים חשמל לצורך שליטה או תקשורת, ניתן לשקול, בהתאם לבד״ח הפרטני, להדליק את המאסטר מחדש, להפעיל את המפסקים בזה אחר זה ולבדוק אם חוזרים סימני שריפה.
חשוב להתארגן לנחיתה ולנחות בהקדם האפשרי.
מומלץ לטוס במהירות גבוהה, ע״מ לנסות לכבות את האש.
מומלץ לבצע החלקה במהירות גבוהה כדי לנתק את האש מהכנף ולסייע בהרחקת האש מתא הטייס והמנוע. החלקה הינה תמרון שמומלץ להתאמן עליו עם מדריך ולבצע אותו רק אם הטייס מיומן בכך.
אש בתא
הגורמים הנפוצים לאש בתא הם עישון, תקלה חשמלית, או מערכת חימום (ככל שקיימת במטוס).
במקרה של אש שמקורה במערכת חשמלית או חימום , יש לזהות ולנתק את המערכת הפגומה, להשתמש במטף (אם קיים) ולפתוח פתחי אוורור רק לאחר כיבוי. במטוסים עם חופה, אפשר לשקול לפתוח חופה.
אם פתיחת פתחי האוורור או החופה מחמירים את האש, יש לסגור מיד.
להלן ההסבר של ה FAA על תהליכי חירום (Emergency Procedures). מומלץ לעיין בפרק הנוגע לשריפה במטוס בעמוד 18-9.
אש כאשר המטוס נמצא על קרקע
אחת הסיבות השכיחות להתפרצות אש במנוע על הקרקע היא הצפת המנוע בדלק לפני ההתנעה.
כבה מיד מנוע ומצתים.
סגור ברז דלק ונתק מקור חשמל.
השתמש במטף , אם קיים ואם לא התרחק מהמטוס.
הזעק עזרה במידת הצורך.
יש מטוסים שהבד"ח (POH) מורה על המשך סיבוב המנוע בסל"ד מירבי עם ברזי דלק סגורים על מנת לשרוף דלק בצינורות הדלק במנוע. פעל על פי בד"ח.
להלן הסבר של Bold Method לגבי מדוע הצפת המנוע לפני התנעה יכולה לגרום לאש על הקרקע:
אש בשלבים לקראת נחיתה
הפעל שיקול דעת האם לסגור ברזי דלק או לא.
התרכז בנחיתה.
נחת בגישה רגועה ויציבה, עם תצורה מתאימה לעצירה מהירה.
לאחר עצירת המטוס, כבה את כל המערכות וצא מהמטוס בזהירות.
זכרו, תרגול מנטלי של פעולות החירום לצד הכרות מוקדמת ומעמיקה עם הנהלים הספציפיים למטוס שבו אתם טסים עשויים להיות ההבדל בין אירוע נשלט לאסון.
חומרים נוספים:
1. וידאו הדגמה של AOPA לגבי התמודדות עם אש במנוע (במטוסי GA):
2. הסבר של AOPA לגבי אש במהלך טיסה (גורמים, דרכי מניעה ודרכי התמודדות):
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות