טיפ בטיחות 33/25 – הובלת חומרים מסוכנים
- aguda5
- לפני 3 ימים
- זמן קריאה 2 דקות
בתאריך 28/11/2025, יכנסו לתוקף תקנות חדשות בנוגע להובלת חומרים מסוכנים בטיסות. התקנות החדשות מצורפות לטיפ זה, ולבקשת רת״א, אנחנו מביאים אותן לתשומת ליבכם.
מהם חומרים מסוכנים ?
ע״פ תקנה 8, חדשה, אין להוביל במטוס חומרים שסווגו כאסורים בהובלה בכלי טיס (ע״פ הגדרות ICAO, המכונות בתקנה ״ההוראות הטכניות״), וכן פריט או חומר שבתנאים רגילים לתובלה אווירית עלול להתפוצץ, להגיב בצורה מסוכנת, לייצר להבה או לפתח חום מסוכן או פליטה מסוכנת של אדים או גזים רעילים, משתכים או מתלקחים.
חומרים מסוכנים מסווגים לתשע קטגוריות :
1. מתפוצץ (חומר נפץ, תחמושת וכו׳)
2. גזים (מחולק לסוגים בתוך הקטגוריה של רעילים וסוג הרעל) (חמצן וכו׳)
3. נוזלים דליקים (דלקים, מצית, גזיה וכו׳)
4. מוצק דליק (מדליק מנגלים וכו׳)
5. חומרים מחמצנים
6. חומרים מדבקים או רעילים (דגימות רפואיות או חומרים רעילים וכו׳)
7. חומרים רדיואקטיביים (מחולק בקטגוריות לסוג הקרינה)
8. חומרים קורזיבים (חומצות ותכשירי ניקוי וכו׳)
9. חומר מסוכן כללי (מה שלא נופל בקטגוריות מעלה, סוללות, מצברים יבשים וכו׳)

התמונה מתוך המסמך של ICAO – סיווג החומרים המסוכנים
מה התקנות אומרות לגבי הובלת חומרים מסוכנים ?
לפני הובלת חומרים מסוכנים, מפעיל אווירי (אשר במטוסים שלנו לרוב הינו בעל המטוס) חייב לוודא שהחומר המסוכן מתקבל בהתאם לנהלים (תקנה 19), ארוז כראוי, ומוטען במטוס בהתאם לנהלים (תקנה 20).
יש להדגיש שע״פ תקנה 22, אין להוביל חומרים מסוכנים בתא שנמצאים בו נוסעים או בתא הטייס (אלא במקרים שהדבר מותר על פי תקנות ICAO והחוק בישראל).
בכל מקרה, המפעיל האווירי (בעל המטוס) חייב לדווח לטייס המפקד על המצאות חומרים מסוכנים במטוס (תקנה 30), ולהתריע בפני נוסעים לגבי המגבלות בהם הם יכולים להוביל חומרים מסוכנים, לשימושם האישי, במטוס (תקנה 31).
מה זה אומר לגבי טייסי אז״מ ?
ראשית, יש להדגיש כי התקנות יכולות להיות רלוונטיות גם לטייסי אז״מ, לגבי נשק אישי, תחמושת, גזיה לטובת הכנת קפה בשטח, מדליק מנגלים, ומיכל/ג׳ריקן דלק וכד׳.
האחריות של הטייס המפקד היא וידוא שנוסע לא הסתיר מהטייס המצאות חומר שכזה לפני טיסה, וכי כל חומר כזה מותר להטסה, מאוחסן במטוס בצורה בטוחה.
ככל שהחומר נמצא במיכל (לדוג׳ גזייה), על הטייס המפקד לוודא שהחומר מאוכסן באריזה מקורית ותקינה, ובצורה אשר לא תפגע באריזה או במיכל המכיל את החומר.
מכאן, שנשיאת ג׳ריקן דלק אינו עומד בתקנות, שכן האריזה אינה אריזה מקורית. יחד עם זאת, גזיה באריזתה המקורית, ללא פגיעות, ואשר מאוכסנת באופן שלא תפגע באריזה או במיכל - מותרת, בכפוף ליידוע הטייס המפקד והנוסעים.
להלן לינק לתקנות החדשות, שכאמור, ייכנסו לתוקף ב 28.11.2025:
להלן לינק להוראות ICAO בנושא:
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות