טיפ בטיחות 35/25 – חדירות למסלול (Runway Incursions) (וגם, בטיחות ונימוס)
- aguda5
- לפני 4 ימים
- זמן קריאה 3 דקות
מהי חדירה למסלול (Runway Incursions) ?
חדירה למסלול היא כל מקרה שבו כלי רכב, מטוס או אדם נכנסים לשטח מסלול פעיל שלא כחוק, ובכך מסכנים את בטיחות התעופה.
מקרה עדכני : בפברואר 2025, בשדה מפוקח בארה"ב, מטוס Southwest היה בתהליך נחיתה (הצפה) בזמן שמטוס Flexjet חצה את המסלול ללא אישור.
האירוע הקטלני ביותר בתולדות התעופה : אסון טנריף 1977, התנגשות בין שני מטוסי 747, האחד בתהליך המראה והשני בהסעה על המסלול, כתוצאה מחדירה למסלול,.
ישנם שלושה סוגים של חדירות למסלול:
· חריגות טייסים או צוות קרקע (לדוגמא חציית מסלול ללא אישור)
· שגיאות פקחי הטיסה (למשל מתן אישור שגוי בשדה מפוקח)
· כניסה בלתי-מורשית של כלי רכב או הולכי רגל לאזור המסלול
ה-FAA מדרגת אירועי חדירות למסלול על פי פוטנציאל ההתנגשות:
Category D | אירוע ללא השפעה בטיחותית מיידית |
Category C | מרווח זמן/מרחק גדול למניעת תאונה |
Category B | הפרדה נמוכה, כמעט אירוע משמעותי, דרוש תמרון התחמקות |
Category A | כמעט התנגשות, ניצל בשניות |
Accident | התנגשות בפועל |

חריגות של טייסים או צוות קרקע - הגורם המוביל בעולם לחדירות למסלול.
דוגמאות:
כניסה למסלול ללא אישור או בניגוד לנהלים (למשל חצייה מתחנת הדלק בראשון כאשר יש מטוס בפיינל קצר)
חציית קו עצירה
המראה/נחיתה כאשר המסלול אינו פנוי (לדוגמא נחיתה לפני שהמטוס שנחת קודם מפנה את המסלול)
המראה/נחיתה ללא אישור מלא וברור בשדה תעופה מפוקח
רכב שירות כלשהו חוצה את המסלול או עולה על שולי המסלול בזמן נחיתת מטוס
כדי להימנע מחריגות אלו, יש חשיבות גדולה להקפדה על הנהלים, וגם לנימוס בסיסי שכן הקפדה על סטנדרט תקשורת היא מעשה של כבוד ובטיחות גם יחד.
תקשורת לקויה בין הטייסים עלולה גם היא לייצר סיכון ישיר. לדוגמא שימוש במונחים לא תקניים/ברורים, אי מסירת מידע ברור, היסוס, דיבור מהיר מדי, דיבור חלש מדי, או מבטא שלא מאפשר הבנה.
מודעות מצבית (Situational Awareness) לקויה
חדירות למסלול אינן תמיד תוצאה של חוסר תשומת לב, אלא לעיתים קרובות נובעות ממודעות מצבית לקויה. מצבים של ראות מוגבלת, שדות תעופה לא מוכרים, ריבוי הסחות דעת בתא הטייס (כגון טלפונים, מוזיקה או שיחה לא רלוונטית), וכן עומס מנטלי, מגבירים את הסיכון לחדירה בלתי מכוונת למסלול. גם בשדות "מוכרים מדי" עלולות להיווצר חריגות משום שטייסים חשים נינוחות או ביטחון שווא, שמחליש את הריכוז הנדרש. כדי למנוע אירועים אלו נדרשת שמירה על ערנות, מיקוד ומוכנות מנטלית גבוהה לאורך כל שלבי ההסעה והטיסה.
גורמים ומערכות מניעה :
א. טייס אחר בקוקפיט
ב. פקח (אם יש)
ג. מטוסים אחרים העדים לאירוע
ד. מערכות התראה ומודעות מצבית (במידה שישנן, כגון, ADS-B)
עקרונות מנחים למניעת חדירות למסלול בקהילת האז״מ
הקפדה מלאה על כל הנהלים המקומיים ועדכונים רלוונטיים (להלן קישור לעדכון 16 של נהלי מנחת ראשון לציון מספטמבר 2025).
שמירה על תא טייס סטרילי בזמן הסעה, עם מודעות מצבית גבוהה: להקשיב לקשר, לעקוב בעיניים אחר התנועה ולהניח שלא רואים אותך אלא אם הוכח אחרת.
האזנה רצופה לקשר ובנית תמונת מצב מטוסים. "אם יש ספק אז אין ספק" - שאל מטוסים אחרים על מצבם, למשל, "האם יש מטוס בפיינל?"
יש להימנע לחלוטין ממצב שבו שני מטוסים נמצאים על המסלול בו-זמנית, בכל סוג מנחת או שדה.
בשדות תעופה מפוקחים: נדרש להקפיד על הסעה בהתאם להוראת הפקח. חשוב לבצע את ההסעה עם תרשים שדה נגיש (אלקטרוני או נייר). במקרה של ספק, לא להסס ולפנות למגדל לבדיקה.
הקפדה על תקשורת אחידה וברורה. Readback מלא להנחיות הסעה בשדות תעופה מפוקחים, בקשת הבהרה או חזרה כשצריך ("אמור שנית" או "Say again")
דיווחים ברורים וחדים לגבי הסעה במנחתים לא מפוקחים. להימנע מדיבורים לא רלוונטיים בתדר.
נימוס תעופתי בסיסי ליצירת מרחב בטוח וברור :
א. לאפשר לאחרים להשלים תקשורת בתדר.
ב. להימנע מלהידחף לתור או למסלול. אם נדרשת חריגה, לתאם באופן ברור עם כל המטוסים המושפעים.
ג. לפנות את המסלול מהר ככל שניתן (גם אם זה אומר להגיע לתחנת הדלק דקה מאוחר יותר).
ד. לתת זכות קדימה, בהתאם לנהלים),למטוס שמפנה.
ה. לא להיכנס למסלול כאשר מטוס בפיינל (גם אם חושבים ש״אפשר להספיק״)
ו. לדווח בזמן, בקול ברור, ובאורך רוח.
ז. לא למהר.
נימוס כתפיסת עולם בתעופה מצמצם עומס, מפחית טעויות ומגביר את הבטיחות.
חומר קריאה נוסף:
1. הסבר של Pilot Institute על חדירות למסלול (Runway Incursions):
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות