טיפ בטיחות 36/25 - בועות שדרות צפון, שדרות דרום, ניצנים ונתיב שורק – צומת אשדוד
- aguda5
- לפני 18 שעות
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: לפני 10 דקות
בהמשך לפתיחה של הנתיב שורק-צומת אשדוד-נמל אשדוד-ניצן והבועות הדרומיות למנחת ראשון (שדרות צפון, שדרות דרום, ניצנים), ראינו לנכון לכלול כמה דגשים לגבי הנתיבים והבועות הללו, אשר לא יכולנו לטוס בהם יותר משנתיים.
נדגיש, שחשוב מאד להקפיד על מקצוענות, להכיר את התשתיות היטב לפני הטיסה, ולטוס בהתאם לנהלים ולמדיניות חיל האוויר.
נתיב שורק - צומת אשדוד
הנתיב בין שורק לצומת אשדוד הוא נתיב בגובה 400 רגל, משני צידי כביש 4. הנתיב פעיל בסופי שבוע בלבד.
הטיסה לאורך הנתיב היא על תדר מנחת ראשון (126.9).
בכיוון דרום, יש לטוס מצידו המערבי של הכביש (מימין לכביש), עד לנקודה צומת אשדוד, ושם לעבור לתדר חגב צפון (128.35)
בכיוון צפון, מעבר הקשר מתדר חגב לתדר ראשון הוא בנקודה צומת אשדוד. יש לטוס מצידו המזרחי של הכביש (מימין לכביש), עד לנקודה שורק, ומשם, להמשיך לכניסה לראשון דרך משולש חולות.
יש להקפיד לא לחדור ל- LLR82 בפלמחים, המסומן במפה ולא לטוס מעל הבתים ביבנה.
יש להקפיד לטוס בגובה הנתיב – 400 רגל QNH. מעל הנתיב, בגובה 800, ישנו נתיב CVFR. יש לטוס עם אורות נחיתה דלוקים בנתיב זה (כמו בנתיב החוף מול ת"א ובכל נתיב דו כיווני באותו גובה) (פמ"ת ב-08 סעיף 6).
יש להקפיד לדווח על כניסה לנתיב על תדר מנחת ראשון.
ביציאה מראשון דרומה: ״ראשון, HHH, עוזב דרומה לצומת אשדוד״
בהגעה לצומת אשדוד (בכיוון דרום): ״ראשון, HHH, צומת אשדוד, עוזב ערוץ לחגב
בכניסה לנתיב מצומת אשדוד (בכיוון צפון): ״ראשון, HHH, צומת אשדוד, 400, לנחיתה״
יש לקחת בחשבון, שמעתה, בנקודות שורק ומשולש חולות יתכנסו לראשון תנועות מ 3 כיוונים:
תנועות החוזרות לראשון מנתיב החוף מתכנסות לשורק מכיוון מערב מהנקודה שפך.
תנועות החוזרות לראשון ממזרח מתכנסות למשולש חולות מהנקודה ראשונים.
תנועות החוזרות לראשון מדרום מתכנסות לשורק מהנקודה צומת אשדוד.
הערה: לאור ריבוי התנועות המתכנסות בנקודה שורק - כאשר מטוס יוצא מזרחה, לכיוון בית עובד, מומלץ להישאר בהאזנה על תדר ראשון (במקביל לתדר פלמחים) עד אחרי מעבר נקודת שורק ע"מ להאזין לתנועות של 3 כווני החזרה העוברים דרכה.
חשוב לשמור על ערנות, עיניים בחוץ, ולהקפיד על דיווחים מדויקים בקשר (ע״מ שמטוסים אחרים יהיו מודעים למיקומכם).

בועת ניצנים ונתיב החוף נמל אשדוד - ניצן
בועת ניצנים משתרעת בצפון מצומת אשדוד עד נמל אשדוד. במזרח, מצומת אשדוד עד צומת ברכיה לאורך כביש 4 (צמוד ל CTR חצור – יש לשמור ממנו). בדרום, מצומת ברכיה עד ניצן. ולאורך החוף, מנמל אשדוד עד ניצן במערב.
הבועה נמצאת מתחת ל- CTA של חצור (אשר בסופ״ש נע מגובה 1,000 עד לגובה 10,000 QNH).
הבועה פתוחה בימי שישי מהשעה 12:00 (פמ"ת ב-08 סעיף 1ז) ומוגבלת לגובה 400 רגל. הבועה אמנם כוללת בתוכה חלקים נרחבים מהעיר אשדוד ואת חלקה הצפוני של אשקלון, אך יש להקפיד לא לטוס מעל האזור העירוני. בנוסף, יש להקפיד לא לטוס מעל כביש 4 בתחומי הבועה (פמ"ת ב-08 סעיף 13) ולשמור מ- CTR חצור. הקשר בבועה הוא מול חגב צפון.
נתיב נמל אשדוד - ניצן הוא נתיב חוף, המשתרע לאורך 6.3 מייל בים. הכניסה לנתיב היא דרך בועת ניצנים.
מצפון, בנתיב צומת אשדוד – נמל אשדוד, אשר עובר בגובה 400 בתוך הבועה. במקטע זה יש להקפיד לא לחרוג לתוך האזורים האסורים לטיסה LLP30 (צמוד ל- CTR פלמחים) ו- LLP44 (באזור התעשיה של אשדוד).
מדרום, בנתיב צומת ברכיה-ניצן, אשר עובר גם הוא בגובה 400 בתוך הבועה.
נתיב החוף נמל אשדוד - ניצן הוא נתיב סופ״ש, בגובה 400 רגל, תחת הפיקוח של חגב צפון.
בדומה לנתיב החוף מתל יונה לשפיים, הנתיב הוא באותו גובה בשני הכיוונים. יש להקפיד לטוס בימין הנתיב. חשוב לשמור על ערנות, עיניים בחוץ, ולהקפיד על דיווחים מדויקים בקשר (ע״מ שמטוסים אחרים יהיו מודעים למיקומכם).
יש להקפיד לטוס 400 רגל ולא מעל המתרחצים בקו חוף (הטייסים שמנמיכים ולא מקפידים על גובה הנתיב פוגעים בכולנו – הימנעו מכך).
יש לטוס עם אורות נחיתה דלוקים בנתיב זה (כמו בנתיב החוף מול ת"א ובכל נתיב דו כיווני באותו גובה) (פמ"ת ב-08 סעיף 6).

בועת שדרות צפון ובועת שדרות דרום
בועות שדרות צפון ושדרות דרום פתוחות, ע״פ מדיניות ח״א מס׳ 18 מה 13.11.2025, במירבי 1,000 ומזרחית לכבישים 34 ו- 25 (מסומנים במפה המצורפת באדום).
בועת שדרות צפון משתרעת בצפון מניצנים, דרך ניר בנים ודרומית לקריית גת עד כביש 6 במזרח. במזרח, לאורך כביש 6 מקריית גת עד מחלף מאחז. בדרום, ממאחז דרך שלווה עד ברור חיל. במערב, מברור חיל, מזרחית לאשקלון, עד צומת ברכיה וניצנים.
הבועה פתוחה בימי ששי מהשעה 12:00 (פמ"ת ב-08 סעיף 1ז) ומוגבלת 1000 רגל (גם בשגרה). הקשר בבועה מול חגב צפון.
הבועה כוללת בתוכה מתחם כדורים פורחים רחב, המשתרע גם לבועת שדרות דרום, מגובה הקרקע עד גובה 2,000 רגל. יש לנקוט בזהירות.
חשוב לשים לב לשמור מקריית גת, ובפרט מהאזור המסוכן, LLD35, הסמוך לקריית גת.
בועת שדרות דרום משתרעת בצפון מברור חיל, דרך שלווה עד מחלף מאחז. במזרח, לאורך כביש 6 ממחלף מאחז לבית קמה, ובהמשך לאורך כביש 264 עד לאשל הנשיא. בדרום, מאשל הנשיא, דרך אופקים, עד טל אור. במערב, לאורך העוטף עד ברור חיל. שימו לב שע״פ מדיניות חיל אוויר, הבועה מוגבלת לגובה 1000 רגל, ולמקטע שממזרח לכבישים 34 ו- 25 (כלומר, צפון מזרחית לנתיבות).
הבועה פתוחה בימי שישי מהשעה 14:00 (פמ"ת ב-08 סעיף 1ז) ומוגבלת למירבי 1,000 רגל כיום (1,500 בשגרה). הקשר בבועה הוא מול קדם (118.35 מה"צ).
הבועה, כאמור, כוללת בתוכה מתחם כדורים פורחים רחב, המשתרע גם לבועת שדרות צפון, מגובה הקרקע עד גובה 2,000 QNH. יש לנקוט בזהירות.
חשוב להקפיד הקפדה יתרה לשמור מהאזור האסור ״עזה״ (LLP19) (המגדיר 6 ק״מ מגבול עזה, פמ״ת א-17 סעיף 4ב), הכולל בתוכו גם את העיר שדרות וחלקים נרחבים מיישובי העוטף.

לסיכום, כולנו מברכים על פתיחת התשתיות הדרומיות, שלא יכולנו לטוס בהן יותר משנתיים. חשוב מאד להקפיד על מקצוענות, להכיר את התשתיות היטב לפני הטיסה, לטוס בהתאם לנהלים ולמדיניות חיל האוויר.
כמו כן, חשוב להקפיד על דיווחי קשר מדויקים ונכונים, בפרט בנתיבים בהם שני הכיוונים חולקים גובה משותף (נתיב צומת אשדוד - שורק ונתיב נמל אשדוד - ניצן).
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)

