טיפ בטיחות 38/25 - תפעול טייס אוטומטי בחירום – פונקציית LVL (טיפ אוטומציה מס׳ 2)
- aguda5
- לפני 12 דקות
- זמן קריאה 2 דקות
כפתורLVL בטייס אוטומטי של Garmin (נפוץ ב-GFC 500/600 ובמערכות משולבות כמו G3X), הוא כפתור “Level” – כפתור הצלה שמייצב מיד את המטוס במצב טיסה ישרה ואופקית.
יכולת דומה קיימת גם במערכות אחרות וברובן עובדת בצורה דומה. למשל ב Dynon, ניתן להגדיר כפתור חיצוני לאותה פונקציה ובחלק מהמערכות הכפתור מובנה גם במסך הראשי
מה כפתור ה LVL עושה?
בלחיצה אחת על LVL :
הטייס האוטומטי נכנס מיידית למצב שמטרתו להחזיר את המטוס למצב טיסה ישרה ואופקית
המערכת מיישרת את המטוס גם בגלגול (Roll) וגם בעלרוד (Pitch)
המטוס מתייצב במצב ישרה ואופקית, ומאוזן (Wings Level + Pitch Level) ושומר את הגובה שבו נלחץ הכפתור.
כל המצבים הקודמים של הטייס האוטומטי מתבטלים, והמערכת נשארת במצב זה עד שהטייס מבטל אותו.

מתי משתמשים בכפתור LVL ?
אובדן התמצאות מרחבית
כאשר הטייס מרגיש שהוא נכנס לוורטיגו
כניסה לא רצויה למצב טיסה חריף
עומס עבודה גבוה שמקשה על שליטה ידנית
סיטואציה שבה לא בטוחים מה מצב המטוס ("כפתור הצלה")
קישור להסבר קצר (טיפ) של Pilot Workshop על השימוש בכפתור LVL.
מה כפתור LVL אינו עושה בטייס האוטומטי של Garmin?
לא שומר גובה שהוגדר מראש הטייס האוטומטי רק מחזיר את המטוס ל־pitch אופקי (ומנסה לשמור מהירות אנכית 0). אם המהירות נמוכה - תיווצר ירידה בגובה ואם גבוהה - עלייה קלה בגובה.
לא שומר מהירות שהרי הטייס האוטומטי לא שולט על המצערת
לא מחזיר לנתיב או לניווט הטייס האוטומטי אינו מפעיל מצבי ל- NAV / GPS / HDG, אלא רק מיישר כנפיים למצב אופקי ולא חוזר לנתיב הטיסה
לא מבצע ״התערבות חכמה" הטייס האוטומטי לא מבצע החלטות ניווט, לא מבצע פנייה חזרה ולא בוחר גובה בטוח. הפונקציה רק מייצבת את המטוס.
לא מוריד את האחריות מהטייס (האנושי) הטייס עדיין חייב לבדוק: מהירות, מצב מנוע, קיזוז, התקרבות לקרקע/מכשולים וכל הפרעה אפשרית של מערכת הטייס האוטומטי.
יוצא מפעולה (מתנתק) אם הטייס מושך/דוחף חזק כמו בשאר מצבי הטייס האוטומטי, הפעלה של כוח משמעותי בסטיק יכולה לנתק את הטייס האוטומטי
תנאי לתפעול פונקציית LVL:
בחלק מהמטוסים בהם מותקן טייס אוטומטי של Garmin, קיים מפסק ON/OFF לשליטה מהירה על הטייס האוטומטי. במטוסים אלה, להפעלת LVL יש לוודא שהמפסק ב- ON.
תפעול פונקציית LVL בטייס האוטומטי (בגרמין):

לאחר כניסה למצב טייס אוטומטי, חלונית הטייס האוטומטי על מסך ה- Garmin תציג LVL.

כפתור ה LVL כמערכת מצילת חיים:
חשוב לציין שלתפעול פונקצית ה LVL יכולה להיות משמעות מצילת חיים.
בתחקיר תאונת מטוס 4X-HLW שבה הטייס נכנס לתנאי אל-ראות ואיבד התמצאות מרחבית, המטוס היה מצויד בטייס אוטומטי, כולל כפתור LVL, שניתן היה להיעזר בו כדי לצאת מהמצב. למרבה הצער לטייס לא היה הידע כיצד להשתמש בטייס אוטומטי. ראו ציטוט.

לסיכום
חשוב מאד שטייסים במטוסים המצוידים במערכת טייס אוטומטי יקפידו להכיר את המערכת, להבין כיצד לתפעל אותה, להכיר את מגבלותיה ולהתאמן בשימוש בה -רצוי בלווי מדריך בפעמים הראשונות.
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות