top of page

טיפ נדב"ר מס' 14- "חדל קשקשת ברשת" וגם על תדר אז"מ (123.7)

  • aguda5
  • 9 בנוב׳
  • זמן קריאה 2 דקות

תדר אז״מ, המוכר גם כתדר בועה (תדר 123:70) הינו ערוץ משותף שנועד לשימוש האז"מים הטסים בתוך בועות אז"מ, ונועד בראש ובראשונה לתקשורת בין כלל המטוסים באותה סביבת טיסה. ערוץ זה משמש:

1.      להודעות מטוסים על כניסה ויציאה מאזורים בהם זהו תדר התיאום.

2.      להודעות בטיחות והודעות שונות.

3.      בשטחי הפעלה (כגון עין ורד), דיווחים הנדרשים במהלך תהליכי הקפות (למשל "HPN, עם הרוח 21, עין ורד").

4.      בנתיב קו החוף, תדר אז״מ משמש לדיווח כניסה לנתיב (בתל יונה / שפיים), יציאה מהנתיב (בשפיים / תל יונה), ותיאום בין תנועות על הנתיב. נזכיר, שדיווח על תדר אז״מ בנתיב החוף הוא בנוסף לדיווח לפלוטו בכניסה וביציאה, כפי שהרחבנו בטיפ נדב״ר מס׳ 13 – תקשורת בנתיב האז״מ שפיים – תל-יונה.

 

דוגמאות לשימות נכון בתדר אז״מ:

א.      כניסה לבועת השרון דרום: "HPN נכנס לבועת השרון דרום בשפיים בדרך לעין ורד"

ב.      זיהו נתיב מתכנס: "מטוס בבועת השרון דרום באזור כפר יונה, שים לב למטוס מתכנס משמאל באותו הגובה, HPN"

ג.       כניסה לנתיב מול תל-אביב: "HPN תל-יונה 400, נכנס לנתיב תל-אביב, יוצא בשפיים"

 

משמעת דיבור בתדר אז״מ:

תדר אז״מ, כמו כל תדרי הקשר, משמש לתאומים ונדרש לשמור בו על נהלי קשר תקינים.

מומלץ לא להשתמש בתדר אז"מ לתאום בין מטוסי מבנה או לכל מטרה אחרת.

קיימים מקרים שתדר אז״מ משמש לשיחות חולין בין טייסים (כדוגמת החלפת מתכונים...). יש להימנע מהתופעה הזאת ולשמור את תדר האז״מ אך ורק לייעודו המקורי, קרי תאומים אוויריים בין מטוסים באותו תא שטח.

 

שימוש בתדר אז״מ לתיאומים במבנה:

כאשר טסים במבנה, תדר המבנה (לדוג׳ 123.45) הוא ערוץ פנימי, ייעודי, המשמש לתקשורת טקטית ותפעולית בין חברי המבנה בלבד - כגון שמירת מרחקים, שינויי מיקום, תיאום תמרונים, ותיקוני גובה או מהירות.

ניהול המבנה על תדר אז״מ, המשותף לכל המטוסים הטסים בנתיב, בבועה (ואפילו בבועות סמוכות), עלול ליצור בלבול, להפריע לתקשורת בין מטוסים/מבנים אחרים ולפגוע בביטחון ובסדר התקשורת האווירית הכוללת.

לכן, כדאי שכל תיאום פנימי במבנה יתבצע אך ורק בערוץ המבנה הייעודי, בעוד שערוץ האז״מ יישמר לענייני בקרה כלליים בלבד.

ישנם מקרים בהם מבנים מנהלים את תדר המבנה על תדר האז״מ (123.70). התופעה מתרחשת בעיקר בנתיב קו החוף תל-יונה - שפיים בסופי השבוע. הסיבה לכך היא שבנתיב החוף טייסי המבנה צריכים להישאר בהאזנה במקביל על פלוטו, על תדר אז״מ ועל תדר המבנה, ולכן פועלים לאחד בין תדר המבנה לתדר האז״מ.

אם המטוסים במבנה הינם בעלי רדיו כפול, אנחנו מציעים שלפחות אחד המטוסים במבנה יהיה על תדר פלוטו במקביל לתדר המבנה, ואחד המטוסים במבנה יהיה על תדר אז״מ במקביל לתדר המבנה. שני המטוסים הללו יוכלו להעביר דיווחים לשאר חברי המבנה ככל שיידרשו. 

נדגיש, שהתופעה של שימוש בתדר אז״מ לתיאומים במבנה, מפריעה משמעותית לתעבורה הכללית ומומלץ להימנע מלבצע תאומי מבנה על ערוץ אז״מ.


מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה


תגובות


bottom of page