top of page

טיפ נדב״ר מספר 8 – הרדיו התעופתי

  • aguda5
  • לפני 4 ימים
  • זמן קריאה 3 דקות

רדיו תעופתי מסוג VHF הוא כלי תקשורת בסיסי בכל טיסה. אך כמו כל טכנולוגיה – גם לו יש מגבלות, תקלות פוטנציאליות והשלכות בטיחותיות. בטיפ זה נסקור את עקרונות הפעולה של מערכת זו ונסביר על יתרונותיה ומגבלותיה.

 

מהו VHF, ומדוע הוא חשוב?

 

תדר גבוה מאד (תג״מ – Very High Frequency – VHF) – הוא תחום תדרים בין 30 ל־300 מגה-הרץ.

●       התחום בין 108 ל-117.95 מגה הרץ משמש לעזרי ניווט (דוג׳ ILS, VOR).

●       התחום בין 118 ל-136.975 מגה הרץ משמש לתקשורת קולית בתעופה האזרחית.

יתרונות :

·         איכות שמע גבוהה

·         רעש רקע נמוך

חסרון מרכזי:

מצריך "קו ראיה" (להבדיל מרדיו HF למשל), כל חסימה פיזית (הר, מבנה, קפל קרקע) עלולה לקטוע את הקשר.

עקרונות טכניים :

האפנון של התדר הוא AM, אפנון אמפליטודה (Amplitude Modulation), המאפשר לתחנה חזקה ״לדרוס״ תחנה חלשה. הדבר משמעותי, למשל, כאשר מגדל משדר למטוס עם PTT תקוע.

 

נגזרת של הקשר ב-"קו ראיה" היא שככל שהמטוס גבוה יותר, טווח השידור/קליטה משתפר.

נוסחה פשוטה להערכת הטווח : Range (NM) = 1.23 * SQRT(height ft)

טווח השידור במייל ימי הינו 1.23 כפול שורש הגובה (ברגל).

 

גובה

טווח

1000 רגל

39 מייל ימי

5000 רגל

87 מייל ימי

10000 רגל

123 מייל ימי

 

אנטנת ה VHF בד״כ נראית כמו מקל ארוך  וממוקמת בגחון או בגג המטוס (הנה כמה דוגמאות):

 


מגבלות שחשוב להכיר

 

●       כל חסם פיזי (הר, בניין, קפל קרקע) או טיסה באזור נמוך (למשל באזור ים המלח)  עלול לקטוע את הקשר.

טיפ: נסה לבקש ממטוס אחר שאתה שומע להעביר את ההודעה שלך לבקר.

●       לא ניתן לשדר ולקלוט בו זמנית (half duplex).

●       אין חיווי על קליטה – ייתכן שאתה משדר רק אף אחד לא שומע.

טיפ: המשך לשדר עיוור.

●       תנאי מזג אויר קשים, קרינת שמש חזקה ואפילו צפיפות תדרים  עלולים לפגוע באיכות הקשר.

טיפ: סיבה נוספת מדוע  לא לטוס במזג אויר קשה.

 


מה זה Squelch ?

 

זהו פילטר שלמעשה ״סוגר” את הרדיו כשהתדר שקט, כדי לבטל רעשי רקע.

איך בודקים אם יש קליטה? מבטלים את ה Squelch לגמרי. לבדיקת קליטה, בטל את ה Squelch . אם נשמע רעש סטטי, המכשיר קולט. אם שקט, ייתכן שהאנטנה מנותקת או שיש תקלה במכשיר.

טיפ: אם אינך שומע ATIS בהתקרבות לשדה תעופה , נסה לבטל את ה- Squelch. ייתכן שתקלוט את השידור מוקדם יותר, אם כי באיכות נמוכה.

בחלק מכשירי הרדיו, לחיצה אחת על כפתור העוצמה, מעבירה את הרדיו למצב Squelch מבוטל ומשפרת קליטה חלשה.

טיפ: כאשר יש רעשי רקע, נסה לכוון את סף ה- Squelch, אם קיימת אפשרות כזאת במכשיר הקשר בשימוש. שים לב כי לחלק מהמכשירים יש Squelch נפרד לטייס ולנוסע.


Monitoring – האזנה לשני תדרים במקביל

במטוסי אז״מ רבים, ישנו רדיו עם ערוץ כפול, בו ניתן להאזין לשני תדרים בו זמנית. תדר אחד פעיל, ומשמש לתקשורת, ותדר אחד משמש כתדר Stand-By וניתן להאזנה במקביל. בחלק ממכשירי הרדיו, כאשר שומעים שידור בתדר הראשי הוא משתיק את השמע בתדר המשני, גם כאשר ה-Mon פעיל. לכן, אם יש צורך להאזין ל-ATIS רצוי להעבירו לראשי, ואת הבקרה למשני.

האזנה פעילה לתדרים רלוונטיים לפני הכניסה למרחב תעופתי, מאפשרת להבין מי בסביבה, מהיכן מגיעים ולבנות את התמונה האווירית.

 

מה זה ICS – Intercom System – קשר פנים ?

 

ברוב מטוסי האז"מ במכשירי הקשר יש אפשרות לשלוט על קשר פנים (קשר טייס-נוסע) הידוע גם כ- ICS. תקלה נפוצה באובדן קשר פנים בין טייס לנוסע, היא תפעול לא נכון של ICS.  לפיכך, אם אבד קשר פנים – מומלץ לבדוק לחצן ICS במכשיר הרדיו. בחלק ממכשירי הרדיו לחיצה על חייגן התדר מפעילה/מפסיקה את ה- ICS

טיפ: באובדן קשר פנים, ברוב המכשירים גם אין שמיעה עצמית – יכול לשמש אינדיקציה טובה לתקלת ICS.

 

תקלות נפוצות (לרבות טעויות אנוש):

 

●       אנטנה משוחררת או שבורה.

●       בתקלת חשמל כללית / מעבר לסוללת הגיבוי, הרדיו והטרנספונדר יכבו ראשונים. 

●       עוצמת שמע נמוכה מדי. לעיתים, בטעות מחלישים את עוצמת הקול בפנל קשר פנים, ואז אין שמע של הרדיו. לכן, לפני שמחליטים על תקלת רדיו, יש לבדוק את עוצמת הקליטה גם בפנל הרדיו וגם בפנל קשר פנים (אם קיים).

●       שימוש בתדר שגוי.

●       כפתור PTT שנלחץ בטעות (או תקוע).

●       כיוון שגוי של ה־Squelch ש-”מסתיר” שידורים.

●       תקע רופפים בחיבור האוזניות.

●       אם התקשורת עם הבקרה מקוטעת, נסה לבטל את ה- Squelch.

 

לסיכום, רדיו תעופתי הוא מרכיב קריטי בטיסה, אך אינו חסין מתקלות, מגבלות או טעויות אנוש. הכרות בסיסית עם האופן שבו המערכת עובדת, הקשבה לתדרים הרלוונטיים, ובדיקה פשוטה לפני ההמראה, הם תנאי לתקשורת אפקטיבית ובטוחה.

 

 לחומר רקע נוסף ראו הסבר מעניין של Bold Method

 

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

Comentários


bottom of page