top of page

טיפ נדב״ר מספר 10 - הרדיו התעופתי - מגבלות ותפעול

  • aguda5
  • 6 ביולי
  • זמן קריאה 4 דקות

טיפ נדב"ר זה אינו עוסק בנוהלי דיבור בקשר, אלא במכשיר הקשר עצמו – הרדיו התעופתי, תכונותיו, מגבלותיו וטיפים לשימוש יעיל ובטוח.

מכשיר הרדיו התעופתי הוא ציוד חיוני בעולם התעופה, ותפקודו התקין נדרש על מנת לבצע טיסות בטוחות. בנתיבים מסוימים בארץ (כדוגמא: נתיב "חוצה שומרון" החדש, או נתיב "עוקף בן-גוריון"), מכשיר רדיו דו-כיווני שמיש מהווה תנאי לביצוע מסלולי טיסה אלה, וללא רדיו שמיש אין לטוס בנתיבים הנ"ל.

טיפ: לפני היציאה לטיסה יש לבדוק אם חלק מנתיבי הטיסה מותנים במכשיר רדיו תקין. באם התנאי קיים והמכשיר מתקלקל באוויר, אין להמשיך בנתיבים אלו לפי בנוהל "טיסה באובדן קשר" (ראה טיפ נדב"ר מס' 9). 

הרדיו התעופתי מבוסס VHF (Very High Frequency) בתחום בין 118 ל 137 מגה-הרץ שמשמש כמעט בלעדית לתקשורת קולית בתעופה האזרחית (ראה טיפ נדבר 8)

כאן המקום לציין שבישראל הפרשי התדר המינימליים הם 0.05 מגה-הרץ, בעוד שבחו"ל הפרשי התדר המינימליים הם 0.025 מגה-הרץ, מה שמכפיל את כמות התדרים האפשריים (הנושא רלוונטי למי שטס עם מטוסו לחו"ל). יש לציין שבמרבית מכשירי הרדיו שלנו ניתן לכוון ב- Setup את הפרשי התדר (0.05/0.025).

במטוסי האז״מ נפוצים מכשירי הרדיו של חברת Garmin או חברת ICOM. בסקירה להלן נתמקד בפונקציות העיקריות, תוך דוגמאות ממכשיר ספציפי, למרות שהתפעול מאד דומה בכל המכשירים.


איור 1 – מכשיר Garmin GTR-225A



איור 2 – מכשיר ICOM IC A220


תכונות ופונקציות עיקריות של הרדיו התעופתי:

כפתור On/Off/Volume

הכפתור השמאלי על פי רוב מפעיל את מכשיר הרדיו ושולט על עוצמת השמע של הקשר הנכנס.


טיפ: במכשירים מסוימים עוצמת השמע משפיעה גם על השמיעה העצמית וקשר הפנים. לכן אם אין קשר או אם השמע חלש יש לבדוק ראשית את עוצמת השמע בכפתור.

כאשר מכוונים את עוצמת השמע של הרדיו, מוצג בר (BAR) המדמה את עוצמת השמע ביחס למקסימום.  הבר נעלם לאחר כמה שניות. במטוסי Glass Cockpit (GC) מוצג בר דומה על נתוני הרדיו.




חלונות תצוגת התדרים

בכל המכשירים שני חלונות תצוגת תדרים. החלון השמאלי הוא החלון הראשי והתדר עליו אנחנו מדברים ושומעים (Active) והחלון השני הוא החלון המשני (Standby) ובו ניתן לשנות את התדר בעזרת בוחר התדרים. על התדר הזה לא ניתן לשדר אך במקרה מסוים (יפורט להלן) ניתן להאזין עליו במקביל לתדר Active.

המעבר בין החלונות, קרי הפיכת ה- STBY ל- Active וההפך, מבוצעת ע"י כפתור החלפת תפקידי תדרים הנראה דומה בכל המכשירים

במטוסי Glass Cockpit, התדרים מוצגים גם במסכים.  שינוי תדרים אפשרי ע"י הקשה על תדר ה-Standby והקשת התדר הרצוי או בחירה מסט תדרים מוגדר מראש.

פונקציית MON/Dual

בחלק מהמכשירים ובעיקר בחדשים יותר, קיימת פונקציה המאפשרת האזנה בלבד לתדר המשני (Standby) בנוסף לתדר הפעיל .(Active) הפונקציה נקראת לרוב MON   (Monitor)ובחלק מהמכשירים DUAL. בעת הפעלת פונקציה זו, ניתן לשמוע שידורים גם מהתדר המשני במקביל לתדר הראשי, אך השידור מתבצע תמיד על התדר הראשי בלבד.


טיפ: אם הפונקציה קיימת, השתמש בה להאזנה ל-ATIS, האזנה לערוץ מבנה, האזנה לתדר הבקר בעת טיסה באזור בו טסים על תדר אז״מ/בועה, או האזנה לערוץ ההקפה, עוד לפני שהגעת להקפה.

שים לב, בעת קליטת שידור בתדר הראשי, הקליטה בתדר המשני מושתקת.  לדוגמה, אם אתה מאזין ל־ATIS  בתדר המשני תוך כדי קבלת שידורים בתדר הראשי, תקבל את ה־ATIS  בצורה מקוטעת. במקרה כזה, עדיף לשים את ה־ATIS  בתדר הראשי ולהאזין לבקר בתדר המשני.

בחירת התדרים

בחירת התדרים מבוצעת תמיד על התדר המופיע בחלון STBY. בדרך כלל הבורר מורכב מגלגל חיצוני וגלגל פנימי, כאשר הגלגל החיצוני משמש לבחירת המספרים השלמים של התדר והפנימי לבחירת החלק העשרוני של התדר.

בחלק מהמכשירים ניתן להגדיר מראש תדרים ולתת להם שם (לדוגמא פלוטו), ואז ניתן לבחור אותם מתוך רשימה מוגדרת.

פונקציית Squelch

פונקציית סינון רעשים שמטרתה לחסום את רעשי הרקע (רעש סטטי) כאשר אין שידור פעיל בתחנה.כיצד זה עובד ? המכשיר "פותח" את השמע רק כאשר הוא מזהה במיקרופון אות חזק מספיק או שידור בתדר מסוים. אפשר לכוון את רמת ה-Squelch כך שיתאים לתנאים השוררים (מנמוך – רגיש מאוד, ועד גבוה – רק שידורים חזקים מאוד). בדרך כלל בורר ה- Squelch הוא הבורר הפנימי של כפתור עוצמת השמע.

טיפ:

●        אם אינך שומע את עצמך או לא מצליח לשדר, בדוק שכפתור ה-Squelch מכוון נכון ולא מכוון לפריצת מיקרופון רק באות גבוה מאד.

●        במכשירים מסוימים, בלחיצה אחת על כפתור השמע, ה-Squelch נפרץ וניתן לקלוט גם תחנות חלשות יותר.  לחיצה נוספת  מחזירה את פעולתו. כוון את עוצמת ה-Squelch ב-Setup של הרדיו.


קשר פנים – ICS (Intercom Communication System)

מפסק השולט על קשר הפנים בין הטייס לנוסע וכן על השמיעה העצמית.

לחיצה על המפסק מנתקת את קשר הפנים ולחיצה נוספת מחזירה אותו. במכשירים מסוימים לחיצה על בוחר עוצמת השמע היא זאת שמנתקת/מחברת את קשר הפנים.


טיפ: אם אתה לא שומע את הנוסע או את עצמך, בדוק את מצב ה- ICS


יש מטוסים, (רוב מטוסי ה GA), בהם מותקנת קופסת שמע נוספת למכשיר הרדיו ובה מכוונים את עוצמת השמע  וה -squelch לכל טייס, כולל "שוקולדה" לבחירת המכשיר בו שומעים / משדרים.


טיפ: במטוס עם קופסת שמע עצמאית, אם אינך שומע כלום – בדוק שהכפתור לא הוחלש בטעות

 

דוגמא לקופסת שמע עצמאית ב P92 (GARMIN AUDIO PANEL 340)



פונקציית EMER (Emergency)

בחלק מהמכשירים, קיים לחצן EMER אשר בלחיצה עליו מעביר את התדר בחלון ה- Active לתדר החרום הבין לאומי 121.50 (תדר ה- Guard עליו מאזינות כל יחידות הבקרה). לחצן זה משמש לתפעול בתקלת קשר, כפי שהוסבר בטיפ נדב"ר מס' 9


פונקציות נוספות

קיימות מספר פונקציות נוספות וכפתורי תפעול נוספים בחלק מהמכשירים. חלק זה ספציפי לכל מכשיר ולכן מומלץ להכיר את ספר תפעול מכשיר הרדיו על מנת להכיר את הפעולות האפשריות בפונקציות הנ"ל.


האנטנה של מכשיר הרדיו התעופתי

בדרך כלל נמצאת על גב במטוס או מתחתיו, מוטה לאחור. בבד"ח החיצוני של המטוס יש לבדוק את שלמותה ותקינות החיבורים שלה לגוף המטוס.




סיכום

רדיו תעופתי הינו מכשיר חיוני בכל מטוס, כולל אז"מים. המכשיר מאפשר תקשורת תעופתית בבטחה ובביטחון. הכרות עם המכשיר שברשותך חשובה, ועשויה למנוע טעויות תפעול רבות.


הרדיו התעופתי הוא אמצעי חיוני לבטיחות טיסה. הכרת תכונותיו, התפעול הנכון ופתרון תקלות מהיר – הם חלק ממה שהופך טיסה למקצועית ובטוחה. הקדש זמן להכיר את המכשיר שלך לעומק.


מידע נוסף:




 

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

Comments


bottom of page