טיפ נדב"ר מס' 13 - תקשורת בנתיב האז"מ שפיים – תל-יונה
- aguda5
- לפני 6 ימים
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: לפני 4 ימים
נתיב האז"מ בסופי שבוע, בקו החוף בין תל-יונה לשפיים, מכוסה הן בפרסומי רת"א והן בפרסומי האיגוד לתעופה ספורטיבית, אך אנו מוצאים לנכון לרענן את נהלי התקשורת בנתיב זה שכן זו תקשורת לא שגרתית.
חשוב לציין, שמטרת התקשורת הזו היא מחד למנוע הפתעות ובעיות זיהוי לבקרה ומאידך להוריד עומס תקשורת על ערוץ פלוטו מערב.
בטיסה צפונה בין תל-יונה לשפיים:
1. מטוס בתל-יונה עובר לתדר פלוטו מערב ומודיע לבקר על תל-יונה '400 בדרך לשפיים.
2. הבקר יעביר למטוס את הלחץ (QNH) ואת קוד הזע"ט (ככל שיידרש) ויעביר אותו לתדר הבועה 123.70.
3. המטוס עובר לתדר הבועה ומשדר בשידור עיוור את מיקומו וכוונותיו. נדרש לשדר לפחות בנקודת תל יונה ובנקודת שפיים.
4. למטוסים עם יכולת DUAL/MON במכשיר הקשר מומלץ להישאר במקביל ב Monitor על תדר פלוטו.
5. בהגיע המטוס לשפיים יבצע את הפעולות הבאות: ידווח על תדר הבועה בשפיים 400 (על מנת להתריע למטוסים שיוצאים מהבועה מולו)- יחזור לתדר פלוטו מערב וידווח כוונותיו (כניסה לבועת השרון או המשך בנתיב החוף צפונה)
6. הבקר יאשר למטוס: במידה והמטוס ממשיך צפונה בנתיב החוף, ייתן למטוס הנחייה לקרוא באולגה או בנקודה אחרת, בהתאם לנתיב. במידה והמטוס ממשיך לבועת השרון, יעביר את המטוס לתדר הבועה 123.70.
דוגמא בתל-יונה צפונה, על תדר פלוטו מערב:
מטוס: פלוטו מ- HMW
בקר: HMW המשך
מטוס: HMW בתל-יונה 400 בדרך לבועת השרון
בקר: HMW 400 לשפיים, לחץ 1013, 5121 על הטרנספונדר, עבור לתדר הבועה
מטוס: 400 לשפיים לפי 1013, 5121 על הטרנספונדר, עובר לתדר הבועה, HMW
המטוס עובר לתדר הבועה ומשדר עיוור :
מטוס: בועה שלום, HMW בתל-יונה 400 בדרך לבועת השרון
דוגמא בשפיים (על תדר הבועה) משדר עיוור

מטוס: בועה שלום, HMW בשפיים 400 בדרך צפונה, עובר לפלוטו
המטוס עובר לתדר פלוטו מערב ומשדר
מטוס: פלוטו מ- HMW
בקר: HMW המשך
מטוס: HMW בשפיים 400 נכנס לבועת השרון
בקר: HMW בועה להישמע
מטוס: עובר לתדר הבועה, HMW
המטוס עובר לתדר הבועה ומשדר עיוור
מטוס: בועה שלום HMW שפיים 400 בדרך לעין ורד
דוגמא בשפיים דרומה, על תדר פלוטו מערב:
מטוס: פלוטו מ- HMW
בקר: HMW המשך
מטוס: HMW בשפיים 400 בדרך לראשון
בקר: HMW 400 לתל-יונה, לחץ 1013, 5155 על הטרנספונדר, עבור לתדר הבועה
מטוס: 400 לתל-יונה לפי 1013, 5155 על הטרנספונדר, עובר לתדר הבועה, HMW
מטוס עובר לתדר הבועה ומשדר עיוור
מטוס: בועה שלום HMW בשפיים 400 יוצא מהבועה בדרך לראשון
בתל-יונה – על תדר הבועה משדר עיוור
מטוס: בועה שלום HMW בתל-יונה 400 בדרך לראשון, עובר לפלוטו
מטוס עובר לתדר פלוטו מערב ומשדר
מטוס: פלוטו מ- HMW
בקר: HMW המשך
מטוס: HMW בתל-יונה 400 עובר לראשון
בקר: HMW רשאי לתדר ראשון
מטוס: עובר לראשון, HMW
מטוס עובר לתדר ראשון ומשדר עיוור
מטוס: ראשון שלום HMW בתל-יונה 400 לנחיתה
הערות נוספות:
1. יש תרחישים (לא מעטים) שבהם פלוטו לא מעביר לתדר בועה. במקרים אלו מומלץ להישאר על פלוטו כתדר ראשי אבל לדווח במקביל על תדר בועה באופן עיוור וכך לתת תמונה אווירית למטוסים שנמצאים בבועה ויוצאים לכיוון ראשון.
2. למטוסים עם יכולת האזנה כפולה (DUAL/MON), מומלץ להישאר בהאזנה על שני התדרים. חשוב מאד !
3. מטוסים שטסים ביחד על קו חוף ("טיסה בקבוצה") , מומלץ שישתמשו בתדר בועה בתור התדר המשותף וימשיכו להאזין על פלוטו (אך נא לא להשתמש בתדר הבועה לשיתוף חוויות ושיחות חולין). ברגע שיוצאים מהמקטע ״תל-יונה – שפיים״ אפשר ומומלץ לעבור לתדר משותף ייעודי.
4. הטיפ מתייחס לטיסה בסופי השבוע בלבד. בימות השבוע ביציאה צפונה דרך תל-יונה '400 עוברים לפלוטו מערב ונשארים על הערוץ הזה עד שפיים.
5. במפת האז״מ החדשה (עדכון מה 2 באוקטובר 2025) קיים איזכור לשימוש בתדר בועה/אז״מ בנתיב החוף בסופי שבוע.
6. תזכורת, בימות השבוע, מטוס היוצא בתל יונה צפונה גובה '400 יכול לחזור בתל יונה רק בגובה '800, מה שמחייב הגדר CVFR או הרשאת כניסה לתל-יונה בגובה '800 (לפי פמ"ת ב-6-08(יג)). באין הגדר/הרשאה, נדרש המטוס לחזור דרך "עוקף בן-גוריון".
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
תגובות