טיפ בטיחות 35/25 - נחיתת "קנגורו"
- aguda5
- לפני 7 ימים
- זמן קריאה 3 דקות
נחיתת קפיצה (bounced landing) מתרחשת כאשר המטוס נוגע בקרקע בעודף אנרגיה עקב מהירות גבוהה, קצב שקיעה (sink rate) גבוה או הצפה לא נכונה וכתוצאה מכך ״קופץ" חזרה לאוויר. מצב זה עלול להתדרדר לנחיתת ״קנגורו״ (porpoise landing) שבה המטוס מבצע סדרת קפיצות רצופות על המסלול, לעיתים כאשר גלגל האף נוגע ראשון.

חשוב להבחין בין bounced landing -חזרה של המטוס לאוויר לאחר הנגיעה הנגרמת מעודף אנרגיה לבין קנגורו שנוצר כמעט תמיד מדחיפת האף מטה. במצב של bounced landing ניתן לעיתים להמשיך לנחיתה מבוקרת כפי שיפורט בהמשך, אך כאשר מתפתח קנגורו, מומלץ תמיד ללכת סביב משום שלא ניתן לצפות אם האוסילציה תתמתן ותדעך או דווקא תחמיר.
כיצד מתפתחת תופעת ״הקנגורו״
המטוס נוגע במהירות גבוהה מהנדרש או בזווית גישה חדה מדי. קפיצה יכולה להתרחש גם עקב אי אחידות במסלול, למשל אבן או קפל קרקע בנחיתה בשטח הפעלה.
לעיתים הטייס מזהה מאוחר מדי שהמטוס עומד לגעת אחרי השליש הראשון של המסלול ו-״מנגיע״ את המטוס בצורה לא טבעית, כך שכן הנסע הקדמי נוגע ראשון ומקפיץ את המטוס חזרה לאוויר.
נגיעה וקפיצה לאוויר: לעיתים הקפיצה לא גדולה (למשל בהצפה מעט גסה), אך היא עלולה להוביל לתגובה אינסטינקטיבית של דחיפת האף כלפי מטה.
בקפיצה הבאה, גלגל האף נוגע ראשון ומגביר את עוצמת הקפיצה הבאה.
תחושת החוסר נוחות מובילה לתגובה אינסטינקטיבית של דחיפה חזקה יותר של האף שמחמירה את הקפיצה הבאה.
התופעה מחמירה כשהמטוס יוצא מטווח אפקט הקרקע (Ground Effect) או כשהטייס אינו בשליטה מלאה.
מצב זה עלול להתפתח במהירות עד כדי אובדן שליטה.
אם לא מבצעים הליכה סביב והקנגורו נמשך, כל קפיצה נעשית חריפה יותר עד כדי פגיעה של המדחף בקרקע, שבירתו, קריסת כן הנסע הקדמי ונזקים מבניים נוספים.
מניעה
ודא שהגישה מיוצבת: מהירות נכונה, קצב שקיעה מבוקר ומיושרת על ציר מסלול. ניתן לקרוא עוד לגבי גישה מיוצבת בטיפ מס׳ 11/25
אם הגישה אינה עומדת בתנאים של גישה יציבה, בצע הליכה סביב (Go-Around) בהקדם.
בחלק מהמטוסים (תלוי במבנה המטוס) במצב אף גבוה המסלול מוסתר וקל לאבד מודעות מצבית. אם מתפתח מצב כזה, יש ללכת סביב מיידית עם אף יחסית נמוך.
תגובה נכונה ״בנחיתת קפיצה״
ראשית, אל תגיב באגרסיביות. במצב זה האף גבוה, אז חשוב להימנע מתגובה של דחיפת הסטיק קדימה ("הגה גובה שנמשך לא מוחזר") או פתיחת מנוע מהירה ולא מבוקרת.
במקרים רבים של נחיתת קפיצה, בפרט כאשר הקפיצה נמוכה, ניתן להשלים את תהליך הנחיתה.
אם המטוס קפץ קצת, לא נורא, אפשר להקפיא את מצב האף (ואולי לשחרר back pressure), ולתת למטוס לשקוע למסלול. במידת הצורך אפשר להוסיף בזהירות מעט כוח כדי להקטין את קצב השקיעה.

במקרה שמדובר בקפיצה משמעותית או שהסיטואציה אינה בטוחה, יש ללכת סביב !
אם הקפיצה גבוהה מאוד (כ-4-5 מ', מחוץ לאפקט קרקע) - פתח מנוע ולך סביב !
אם המטוס קפץ יותר מפעם אחת - לך סביב !
אם הנגיעה אינה על ציר המסלול אלא בזווית כלשהי לציר המסלול, הקפיצה הבאה יכולה להיות מחוץ למסלול ולכן – לך סביב !
אם לא נותר מספיק אורך מסלול - לך סביב !
בכל מקרה אחר בו אינך בטוח באפשרות לנחות - לך סביב !
ניתן ומומלץ ללכת סביב גם במהלך ״קנגורו״. זכור, מצב האף ההתחלתי גבוה ולכן בהליכה סביב יש להקפיד, במקביל לפתיחת המנוע, על שמירת מצב אף מתאים להליכה סביב ולא לדחוף את האף בחדות.
אפשר לקרוא עוד לגבי הליכה סביב בטיפ 13/25
קישור למאמר מצוין של Bold Method על נחיתות קפיצה, כולל איך להימנע ואיך להיחלץ. מומלץ לקרוא:
קישור למאמר מצוין של Pilot Institute על נחיתות קפיצה, כולל איך להימנע ואיך להיחלץ. מומלץ לקרוא:
דגשים:
גישה יציבה היא הבסיס לנחיתה בטוחה. אם הגישה אינה יציבה, מומלץ ללכת סביב.
מומלץ לתדרך ובמידת האפשר להתאמן על סיטואציה של נחיתת קפיצה עם מדריך.
חומר נוסף:
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
.png)


תגובות